Aktuality

Roční výkaz činnosti zprostředkovatele finančních služeb (9.7.2021)

Nová povinnost pro zprostředkovatele finančních služeb. Česká národní banka vydala vyhlášku č. 518/2020 Sb. o předkládání informací zprostředkovateli finančních služeb České národní bance. Podle nové vyhlášky musí finanční zprostředkovatelé za každý kalendářní rok sestavit výkaz a ve lhůtě do 31. března následujícího kalendářního roku jej předložit České národní bance. Výkaz obsahuje zejména základní informace o produkci zprostředkovatele finančních služeb, o jeho finanční situaci a výsledcích hospodaření, o výši odměny za zprostředkování nebo poskytnutí služby, o počtu osob podílejících se na činnosti zprostředkovatele finančních služeb, přijatých stížnostech a informace týkající se oblasti AML/CFT.

Povinnými subjekty, na které se vztahuje nová povinnost, jsou:

  • samostatný zprostředkovatel podle zákona č. 170/2018 Sb., o distribuci pojištění a zajištění
  • investiční zprostředkovatel podle zákona č. 256/2004 Sb., o podnikání na kapitálovém trhu
  • samostatný zprostředkovatel podle zákona č. 427/2011 Sb., o doplňkovém penzijním spoření
  • samostatný zprostředkovatel podle zákona č. 257/2016 Sb., o spotřebitelském úvěru

První výkaz sestavují zprostředkovatelé finančních služeb za období roku 2021 a předkládají jej do 31. března 2022. Výkaz je předkládán pod označením ZFS (ČNB) 01-01 „Roční výkaz činnosti zprostředkovatele finančních služeb“ prostřednictvím systému SDAT. Zprostředkovatelé finančních služeb budou Českou národní bankou v průběhu roku 2021 obesláni s pokyny k registraci do systému SDAT.

Do doby, než bude metodika jednotlivých částí výkazu a jejich zadávání přístupná v systému SDAT, lze využít metodický dokument Metodika výkazu (xlsx, 74 kB). Zprostředkovatelé finančních služeb mohou své dotazy týkající se výkaznictví směřovat na kontaktní e-mailovou adresu vykaz-zfs@cnb.cz.

V případě, že byste potřebovali asistenci při zpracování reportingu, neváhejte se na nás obrátit.

Foto: Lukas Blazek




Veřejná konzultace ke Strategii pro retailové investice (2.7.2021)

Evropská komise zahájila veřejnou konzultaci k nově připravované Strategii pro retailové investice. Strategie má navázat na cíle stanovené v Akčním plánu pro unii kapitálových trhů, zejména pak podpořit spotřebitele ve větším využívání investičních služeb poskytovaných na evropském vnitřním trhu.

Konzultace má formu elektronického dotazníku, prostřednictvím kterého Komise zamýšlí u respondentů zmapovat důvody dlouhodobě nízké participace retailových investorů na kapitálovém trhu a identifikovat podněty k možným legislativním či nelegislativním aktivitám. Konzultace je rozdělena do 13 částí, které pokrývají různé aspekty poskytování investičních služeb – informovanost investora, hodnocení přiměřenosti a vhodnosti investice, poradenství, řešení sporů, produktové intervence, dopad digitálních technologií, tzv. udržitelné investování apod. Příspěvky do konzultace lze zasílat do 3. srpna 2021.

Zdroj: www.mfcr.cz




Výroční zpráva o činnosti finančního arbitra za rok 2020 (1.7.2021)

Včera 30.6.2021 předložil veřejnosti finanční arbitr a Kancelář finančního arbitra zprávu o své činnosti za rok 2020.

Shrnutí informací o činnosti finančního arbitra

Finanční arbitr je bezplatný státem zřízený (zákonem o finančním arbitrovi) mimosoudní orgán příslušný k rozhodování některých spotřebitelských sporů na finančním trhu, aktuálně sporů při poskytování platebních služeb, ze stavebního spoření, z neplatebních účtů a vkladních knížek, elektronických peněz, spotřebitelských úvěrů, včetně hypoték a úvěrů ze stavebního spoření, z kolektivního investování a investičních služeb, ze směnárenských obchodů a životního pojištění.

Jste-li spotřebitel a uživatel nebo zájemce o poskytování finančních služeb, které poskytují banky, poskytovatelé úvěru, stavební spořitelny, obchodníci s cennými papíry, investiční společnosti, životní pojišťovny, investiční nebo pojišťovací zprostředkovatelé nebo směnárníci, a dostali jste se
do sporu s tím, kdo Vám tu finanční službu nabízel nebo již poskytl, a nedaří se Vám spor urovnat, můžete se zdarma obrátit na finančního arbitra.

Finanční arbitr je tu od toho, aby Vám jako spotřebiteli umožnil vyřešit spor smírně bez nutnosti hledat si právníka. Podat návrh na zahájení řízení je jednoduché, stačí jen vyplnit formulář návrhu, který má finanční arbitr pro každého k dispozici, a který obsahuje návod, jak svůj návrh formulovat. Pak je zapotřebí shromáždit všechny podklady, které by mohly mít souvislost se sporem a následně už jen poskytovat finančnímu arbitrovi součinnost (odpovídat na výzvy nebo se naopak ptát, když něčemu nerozumíte). Finanční arbitr Vás provede celým řízením, upozorní Vás na nedostatky návrhu, stejně tak Vás upozorní, že nárok, který vznášíte, není důvodný, nebo Vám naopak pomůže při zvažování, zda smír přijmout či nikoli.

V roce 2020 bylo před finančním arbitrem zahájeno celkem 1.228 nových řízení, celkem finanční arbitr v tomto období projednával 2.425 sporů a vyřídil přes 5.000 dotazů od veřejnosti směřujících k působnosti finančního arbitra nebo přímo k individuálnímu sporu spotřebitele.

Finančnímu arbitrovi se ve sledovaném období podařilo pravomocně ukončit celkem 1.315 řízení. Ve většině případů se finančnímu arbitrovi daří dosahovat smírného řešení sporu. Z celkového počtu pravomocně skončených sporů v roce 2020 dosáhl finanční arbitr v 792 případech, tedy v téměř dvou třetinách (60 %), smírného řešení sporu (781 řízení bylo zastaveno pro zpětvzetí návrhu navrhovatelem, 10 řízení bylo zastaveno pro bezpředmětnost a 1 řízení bylo ukončeno schválením smíru). Úplně návrhu spotřebitele (finanční instituce odmítla řešit spor smírně) finanční arbitr vyhověl v 6 řízeních, a částečně spotřebiteli vyhověl v dalších 72 řízeních, naopak 61 řízení skončilo zamítnutím návrhu spotřebitele, protože finanční arbitr neshledal jeho návrh důvodným.

Výhledy do budoucnosti

Ministerstvo financí aktuálně navrhuje rozšíření působnosti finančního arbitra o dynamickou směnu měny (vládní návrh zákona, kterým se mění zákon č. 370/2017 Sb., o platebním styku, ve znění zákona č. 5/2019 Sb., a další související zákony; sněmovní tisk č. 863; navrhovaná účinnost 1. 1. 2022), účet dlouhodobých investic (vládní návrh zákona, kterým se mění některé zákony v souvislosti s rozvojem kapitálového trhu; sněmovní tisk č. 993; navrhovaná účinnost 1. 1. 2022), doplňkové penzijní spoření, penzijní připojištění se státním příspěvkem a panevropský penzijní produkt (vládní návrh zákona o panevropském osobním penzijním produktu; sněmovní tisk č. 1145; navrhovaná účinnost ke dni nabytí účinnosti nařízení Evropského parlamentu a Rady (EU) 2019/1238 o panevropském osobním penzijním produktu (PEPP) – tedy fakticky 12 měsíců po zveřejnění prováděcí aktů k tomuto nařízení v Úředním věstníku Evropské unie.

Současně byl v září 2020 předložen Poslanecké sněmovně návrh zákona (sněmovní tisk č. 1026; navrhovaná účinnost 1. 1. 2022) poslance Patrika Nachera a dalších poslanců, kterým se navrhuje rozšíření působnosti finančního arbitra o neživotní pojištění, penzijní připojištění se státním příspěvkem a doplňkové penzijní spoření a zajištění a utvrzení dluhu ze spotřebitelského úvěru (např. zástavní právo či ručení). Vláda dne 26. 10. 2020 zaujala k tomuto návrhu zákona souhlasné stanovisko

Náš program: Finanční arbitr a ochrana spotřebitele

O finančním arbitrovi se dozvíte v našem programu následného vzdělávání na pojištění s názvem: Finanční arbitr a ochrana spotřebitele.

Program se zabývá tématikou ochrany spotřebitele a vysvětluje fungování finančního arbitra. Je zde jednoduše a srozumitelně uvedeno 10 hlavních bodů, které vysvětlují fungování finančního arbitra ve vztahu ke klientům. Program podrobně popisuje 6 oblastí, které spadají do jeho kompetence. Důraz je kladen na oblast pojištění, zejména pak na životní pojištění, které je v kompetenci finančního arbitra. Jsou zodpovězeny často kladené otázky, které vznikají na straně klientů.

V druhé části programu je vysvětlena oblast ochrany spotřebitele, která se týká jak EU, tak i legislativy v ČR. Je vysvětlena role podnikatele a spotřebitele. Najdete zde i doporučené informační zdroje, které přispívají k celkové orientaci v této problematice.

Program je možno doporučit finančním poradcům, kteří uzavírají s klienty smlouvy, a to i v oblasti úvěrů a stavebního spoření, protože i tato oblast spadá do kompetence finančního arbitra. Ochrana spotřebitele je tématem, ve kterém by se měl orientovat každý, kdo je v kontaktu se spotřebitelem a poskytuje mu služby.

Finanční arbitr a ochrana spotřebitele

Finanční arbitr a ochrana spotřebitele

Zdroj: finarbitr.cz




Aktualizace zkouškových otázek na úvěry (23.6.2021)

Dne 23.6.2021 vydala Česká národní banka nové verze zkouškových otázek na spotřebitelské úvěry. Jedná se pouze o drobnou úpravu překlepu u otázky případové studie.

Vzhledem k tomu, že se jedná pouze o drobnou změnu, proběhne aktualizace v našich systémech dne 23. června 2021 po ukončení termínu certifikace. Nové otázky budete mít v online přípravném kurzu na certifikaci k dispozici od 24. června 2021. Nové otázky budou použity na všech termínech certifikací od 24. června 2021. Tato informace je též k dispozici v uživatelském účtu po přihlášení.

Aktualizace se týká následujících případových studií (ID): 1689

Zkouškové otázky na penzijní, investiční a pojistné zkoušky zůstávají zatím beze změny. Zkouškové otázky na úvěry, investice a pojištění připravuje Česká národní banka a Ministerstvo financí. VECTOR Certifikace jako akreditovaná osoba nemůže měnit znění otázek ani složení testu. Aktualizaci souboru zkouškových otázek zajišťuje právě Česká národní banka. V případě dalších plánovaných aktualizací vám dáme opět vědět předem. Přejeme hodně štěstí při studiu i na certifikacích.




Plán termínů zkoušek o prázdninách 2021 (22.6.2021)

Jak bude fungovat Vector o prázdninách? Reagujeme na časté dotazy, které nyní před letními prázdninami dostáváme.

Prezenční termíny

Případné další prezenční termíny zkoušek připravujeme až po prázdninách.

Distanční termíny

Distanční certifikace s počtem až 18 účastníků budeme vypisovat průběžně, po celou dobu letních prázdnin. Vždy se jedná o multi termín, kde je možno vykonat všechny druhy zkoušek (16 možností).

Následné vzdělávání

Pokud jste zkoušku na pojištění vykonali už loni, využijte prázdninový čas a objednejte si následné vzdělávání v rozsahu 15 hodin. Více podrobností najdete v sekci následné vzdělávání.




Miroslav Škvára ke zkouškám: Přechodné období skončilo. Co bude dál? (11.6.2021)

Prvního června 2021 skončilo přechodné období. V registru ČNB zůstalo aktuálně 32 tisíc vázaných zástupců. Zkoušku na pojištění úspěšně vykonalo více než 50 tisíc zájemců. Jaký bude další vývoj? Co čeká zprostředkovatele v následujících letech? Článek přináší stručnou historii certifikačních zkoušek na pojištění, jaké jsou zkušenosti a jak se v letošním roce rozšířil distanční způsob zkoušek. Najdete zde i zamyšlení, kam se vydá distribuce pojištění v budoucnu. Text doplňují i čísla o poštu osob, které se distribuci pojištění věnují.

Celý článek najdete na serveru oPojistění.cz




Aktualizované podmínky pro účast na prezenčních termínech od 8.6.2021 (9.6.2021)

Podmínky, které je nutno splnit podle bodu I.16 mimořádného opatření MZČR. Osoby, které nesplní níže uvedené podmínky, nebudou připuštěny ke zkoušce. 

  • písemné potvrzení o očkování – národní certifikát (22 dní až 90 dní po 1.dávce a ne více než 9 měsíců po 2.dávce u dvoudávkového schématu/ 14 dní až 9 měsíců po aplikaci u jednodávkového schématu) nebo
  • písemné potvrzení o laboratorně potvrzeném prodělaném onemocnění (pokud uplynula doba izolace a neuplynulo více než 180 dní od prvního pozitivního POC antigenního testu) nebo
  • písemné potvrzení o absolvování POC antigenního testu nejdéle před 72 hodinami s negativním výsledkem nebo 
  • písemné potvrzení o absolvování RT-PCR vyšetření nejdéle před 7 dny s negativním výsledkem nebo  
  • písemné potvrzení o negativním testování v rámci povinného testování zaměstnanců nejdéle před 72 hodinami nebo
  • písemné potvrzení školy nebo čestné prohlášení o absolvování negativního antigenního testu ve školském zařízení nejdéle před 72 hodinami nebo
  • podstoupení negativního preventivního antigenního testu na místě, který je určen pro sebetestování nebo povolený MZ ČR laickou osobou z časových důvodů nedoporučujeme. DÁLE UPOZORŇUJEME: VECTOR CERTIFIKACE NEBUDE MÍT TESTY PRO VÁS K DISPOZICI a NEZAJIŠŤUJE TESTOVÁNÍ.  Museli byste tedy přinést vlastní nepoužitý schválený test a otestovat se na místě. Z praktických i časových důvodů prosíme, abyste tuto možnost nevyužívali. 

Na akci mohou být přítomné pouze osoby, které nevykazují klinické příznaky onemocnění covid-19. Všechny osoby mají po celou dobu nasazený respirátor bez výdechového ventilu min. třídy FFP2 (KN95 / N95).

Podle bodu I.12 platí, že počet účastníků nesmí být vyšší než 50 % celkové kapacity míst k sezení a zároveň celkový počet přítomných nesmí být vyšší než 2000 osobS výjimkou osob ze společné domácnosti je vždy ponecháno mezi jednotlivými diváky nejméně jedno neobsazené sedadlo.

Nejčastější otázky a odpovědi k certifikátům a testování najdete také na stránkách MZ ČR: https://koronavirus.mzcr.cz/caste-otazky-a-odpovedi/

Aktualizované podmínky pro účast na prezenčních termínech od 8.6.2021 podle bodu I. 12 a I. 16. mimořádného opatření Ministerstva zdravotnictví najdete na webu www.mzcr.cz.

Těšíme se na vás.




Akce na nové programy následného vzdělávání: Pojištění motorových vozidel a Trendy v auto pojištění (7.6.2021)

následné vzdělávání na pojištění motorová vozidla

Ode dneška objednávejte dva nové programy následného vzdělávání na pojištění: Pojištění motorových vozidel (2 hodiny) a Trendy v autopojištění (1 hodina). Tentokrát jsme si pozvali odborníka přímo z pojišťovny, pana Mgr. Romana Sznapku. Společně s Ing. Miroslavem Škvárou, MBA vám dva lektoři přiblíží problematiku povinného ručení, havarijního pojištění a trendů v auto pojištění.

Akce: Objednávejte nyní tyto dva programy se zaváděcí slevou 50 % pouze do 16.6.2021. Od 17.6.2021 bude cena navýšena na 399 Kč za program Pojištění motorových vozidel a 199 Kč za program Trendy v autopojištění.

Název Rozsah Cena vč. DPH Koupit
Pojištění motorových vozidel 2 hodiny 399 Kč 199 Kč Koupit
Trendy v auto pojištění 1 hodina 199 Kč 99 Kč Koupit

Akce platí pouze do 16.6.2021.

Kompletní nabídku našich programů následného vzdělávání na pojištění naleznete v katalogu vzdělávání, u každého programu najdete i krátké video upoutávku, cenu a zaměření jednotlivých programů.




Aktualizace zkouškových otázek na úvěry (24.5.2021)

Dne 24.5.2021 vydala Česká národní banka nové verze zkouškových otázek na spotřebitelské úvěry. Vzhledem aktuálně plánovaným termínům zkoušek proběhne aktualizace v našich systémech dne 4. června 2021. Stávající staré otázky budou použity na zkouškách do 3. června 2021. Nové otázky budete mít v online přípravném kurzu na certifikaci k dispozici od 4. června 2021. Nové otázky budou použity na všech termínech certifikací od 4. června 2021. Tato informace je též k dispozici v uživatelském účtu po přihlášení.

Aktualizace se týká následujících otázek (ID): 1131
Aktualizace se týká následujících případových studií (ID): 1689, 1690

Zkouškové otázky na penzijní, investiční a pojistné zkoušky zůstávají zatím beze změny. Zkouškové otázky na úvěry, investice a pojištění připravuje Česká národní banka a Ministerstvo financí. VECTOR Certifikace jako akreditovaná osoba nemůže měnit znění otázek ani složení testu. Aktualizaci souboru zkouškových otázek zajišťuje právě Česká národní banka. V případě dalších plánovaných aktualizací vám dáme opět vědět předem. Přejeme hodně štěstí při studiu i na certifikacích.




Podmínky pro účast na prezenčních termínech od 28.5.2021 (21.5.2021)

Aktualizováno 31.5.2021
Písemné (papírové) potvrzení o očkování, prodělaném onemocnění nebo negativním testování s razítkem od poskytovatele zdravotnických služeb mějte s sebou připravené ke kontrole při registraci před zkouškou. Osoby bez písemného vytištěného potvrzení nebudou připuštěny ke zkoušce.

  • Všechny přítomné osoby na místě prokáží písemným potvrzením, že:
    • osoba absolvovala nejdéle před 7 dny RT-PCR vyšetření na přítomnost viru SARS-CoV-2 s negativním výsledkem, nebo
    • osoba absolvovala nejdéle před 72 hodinami POC test na přítomnost antigenu viru SARS-CoV-2 s negativním výsledkem, nebo
    • osoba byla očkována proti onemocnění COVID-19 a doloží národním certifikátem o provedeném očkování, které je písemným potvrzením vydaným alespoň v anglickém jazyce oprávněným subjektem působícím v České republice, v jiném členském státě Evropské unie nebo ve státě, který je uveden ve Sdělení Ministerstva zdravotnictví jako země nebo její část s nízkým rizikem nákazy onemocnění covid-19, jehož vzor je zveřejněn v seznamu uznaných národních certifikátů na internetových stránkách Ministerstva zdravotnictví České republiky, které obsahuje údaje o očkované osobě, podanému typu vakcíny, datu podání vakcíny, identifikaci subjektu, který potvrzení vydal, že u očkování uplynulo:
      • od aplikace první dávky očkovací látky v případě dvoudávkového schématu podle SPC uplynulo nejméně 22 dní, ale ne více než 90 dní, pokud nebyla aplikována druhá dávka,
      • od aplikace první dávky očkovací látky v případě dvoudávkového schématu podle SPC uplynulo nejméně 22 dní, ale ne více než 9 měsíců, pokud byla aplikována druhá dávka, nebo
      • od aplikace dávky očkovací látky v případě jednodávkového schématu podle SPC uplynulo nejméně 14 dní, ale ne více než 9 měsíců, nebo,
    • osoba prodělala laboratorně potvrzené onemocnění COVID-19, uplynula u ní doba izolace podle platného mimořádného opatření Ministerstva zdravotnictví a od prvního pozitivního POC antigenního testu na přítomnost antigenu viru SARS-CoV-2 nebo RT-PCR testu na přítomnost viru SARS-CoV-2 neuplynulo více než 180 dní,
  • přičemž se musí jednat o osobu bez klinických příznaků onemocnění COVID-19.
  • Všechny přítomné osoby použijí po celou dobu konání akce, ochranný prostředek dýchacích cest (nos, ústa), kterým je respirátor nebo obdobný prostředek (vždy bez výdechového ventilu) naplňující minimálně všechny technické podmínky a požadavky (pro výrobek), včetně filtrační účinnosti alespoň 94 % dle příslušných norem, s výjimkami pro tento typ prostředku stanovenými mimořádným opatřením Ministerstva zdravotnictví, které upravuje povinnost užití ochranného prostředku dýchacích cest.
  • Kapacita prezenčních termínů je omezena na 50 % celkové kapacity míst k sezení a zároveň celkový počet přítomných osob (včetně pořadatelů, zkoušejících apod.) nesmí být vyšší než 250 osob.
  • Všichni účastníci jsou usazeni a to tak, že bude vždy ponecháno mezi jednotlivými účastníky nejméně jedno neobsazené sedadlo.
  • Další podmínky stanovené zkouškovým řádem jsou stále v platnosti (ověření totožnosti, časový limit zkoušky apod.).

Písemné (papírové) potvrzení o očkování, prodělaném onemocnění nebo negativním testování s razítkem od poskytovatele zdravotnických služeb mějte s sebou připravené ke kontrole při registraci před zkouškou. Osoby, které nesplní výše uvedené podmínky, nebudou připuštěny ke zkoušce. VECTOR Certifikace nezajišťuje testování. Potřebné doklady si opatřete sami před zkouškou s dostatečným předstihem a nechte si vystavit písemné potvrzení s razítkem. Jiná než písemná forma (tj. sms, e-mail, samotest) nebude akceptována. Podmínky byly stanoveny v souladu s bodem I/3 a I/17 mimořádného opatření Ministerstva zdravotnictví ze dne 28. května 2021. Děkujeme za pochopení a respektování všech opatření.