Aktuality

Článek: Čtyři pohledy na následné vzdělávání (19.3.2021)

Článek čtyři pohledy na následné vzdělávání Miroslav Škvára

Dnes vyšel na serveru oPojištění.cz článek Miroslava Škváry na téma následného vzdělávání na pojištění. Snažil se tentokrát zaměřit na různé pohledy, které mohou být pro čtenáře zajímavé a vhodné pro další odbornou diskusi. Pojďme se společně podívat na následné vzdělávání z pohledu legislativy, akreditované osoby, banky, pojišťovny, broker poolů a zprostředkovatele pojištění.

Do života zprostředkovatelů pojištění vstoupil zákon o distribuci pojištění a zajištění, který přinesl mnoho nových regulatorních pravidel. Zákon má 10 částí, 126 paragrafů a přílohu. Dnes bych se chtěl rád podívat na jedno konkrétní téma, a tím je „následné vzdělávání“. 


Celý článek najdete na serveru oPojistění.cz: Miroslav Škvára: Čtyři pohledy na následné vzdělávání




Nový modul v administraci pro společnosti: Následné vzdělávání (9.3.2021)

Modul do administrace pro společnosti následné vzdělávání

Se zvyšující se poptávkou po následném vzdělávání jsme přidali nový modul do administrace pro společnosti. Modul pro následné vzdělávání na pojištění, který umožňuje přehlednou správu absolvovaných programů následného vzdělávání na pojištění. Následné vzdělávání na pojištění je povinné pro všechny aktivní zprostředkovatele pojištění v rozsahu 15 hodin za kalendářní rok. Více informací naleznete na stránce následné vzdělávání.

Protože se naše nabídka skládá z více tematicky zaměřených programů a zároveň zákon umožňuje kombinovat následné vzdělávání i mezi různými akreditovanými osobami, chceme vám zjednodušit administraci s dokazování pro případnou kontrolu regulátora.

Věříme, že tento modul značně usnadní evidenci povinného následného vzdělávání jak pro poradce a zaměstnance tak pro firmy, které musí evidovat osvědčení. Pro více informací a cenovou nabídku kontaktuje naše obchodní oddělení.

Hlavní funkce nového modulu:

  • Přehled osob, které musí projít následným vzděláváním na pojištění do konce roku
  • Počet absolvovaných hodin u každého účastníka
  • Detail účastníka s možností stáhnout si osvědčení
  • Historie za předešlé roky
  • Možnost přidat účastníka, který není v seznamu
Náhled nového modulu.



Neúprosný pohled do kalendáře s datem 31.5.2021 (1.3.2021)

3 měsíce do konce přechodného období na pojištění

Je počátek prvního jarního měsíce, kdy očekáváme více sluníčka a možná také optimismu. Ale proč jsem do nadpisu přidal také poslední květnové datum? Je to proto, že tímto dnem končí přechodné období pro zprostředkovatele pojištění, které vyplývá z novely zákona č. 170/2018 Sb.

Podívejme se nejprve na fakta:

  • Měsíce březen, duben a květen 2021 mají celkem 64 pracovních dnů (23, 20 a 21 dnů). Je to hodně, nebo málo?
  • Není pravděpodobné, že by se přechodné období prodloužilo. Ani v případě zkoušky odborné způsobilosti pro realitní makléře, nedošlo k prodloužení. Realitní makléři musejí podle zákona změnit živnost z volné na vázanou. Pokud to neudělali nebo neudělají, oprávnění k poskytování realitního zprostředkování ve volné živnosti jim 3. března 2021 zanikne.
  • Hygienická opatření vlády spíš směřují k dalšímu omezení, než k rozvolnění, což ovlivňuje možnost konání větších termínů. V úvahu přichází nyní pouze varianta 10 osob na jednom místě, což prakticky znamená 9 účastníků, jeden člen komise na místě a dva členové komise vzdáleně. Samozřejmostí je rouška FFP2 po celou dobu zkoušky.
  • Počet osob, které zkoušku potřebují absolvovat, se velmi těžko odhaduje, ale může to být více než 10 tisíc poradců, včetně zaměstnanců bank a pojišťoven.
  • Úspěšnost zkoušek se pohybuje na úrovni kolem 66 %. To znamená, že přibližně každý třetí účastník musí zkoušku opakovat. A před opakováním zkoušky je vhodné si nechat čas na přípravu.
  • V případě, že jsem dlouholetý zprostředkovatel pojištění a mám kmen klientů, mohu po 31.5.2021 přijít o následné provize, protože nebudu splňovat podmínky výše citovaného zákona. U ČNB již nebudu moci být registrován.
  • Poradci jsou někdy mistři „prokrastinace“, takže i letos v květnu lze očekávat opozdilce a jednotlivce, kteří jsou zvyklí vše nechávat na „poslední chvíli“.

Co z toho vyplývá?

  • Mohu využít alternativní možnosti a přihlásit se na distanční formu zkoušky, kterou už některé akreditované osoby nabízí.
  • Budu mít jistotu, že se zkouška bude konat, nemusím nikam cestovat, zkoušku vykonám v místě, kde se budu cítit komfortně, klidně i z domova. Odpadne mi sezení v roušce. A pokud nemám jistotu, že mám doma kvalitní signál internetu, mohu zkoušku vykonat třeba ve firemní v kanceláři, kde mám větší jistotu spojení.
  • A pokud jsem již například přihlášen na zkoušku v následujících měsících, mohu se nyní přehlásit, zahájit samostudium a zkoušku si naplánovat tak, že ji zvládnu vykonat bez stresu. Plánovaný termín v sále může být zrušen a možná nebude časem jednoduché se přihlásit na prezenční termín.
  • Některé akreditované osoby mají stejnou cenu za zkoušku v případě distanční a klasické prezenční zkoušky. Pak se přechod mezi těmito typy zkoušek obejde bez doplatku nebo přeplatku.

Přeji vám mnoho úspěchů při vykonání zkoušky odborné způsobilosti.




Distanční certifikace: Zkušenosti po měsíci fungování (22.2.2021)

Distanční zkoušky zkušenosti absolventů

Jako jedna z prvních spustila přihlašování na online zkoušky také akreditovaná osoba VECTOR Certifikace. Jaké jsou zkušenosti absolventů po měsíci fungování? Probíhají prezenční zkoušky? Jaké jsou dostupné kapacity do konce května? Bude přechodné období znovu prodlouženo? Kolik distanční zkouška stojí?

První termín distanční certifikace proběhl 20. ledna a rádi bychom se s vámi podělili o naše zkušenosti. Distanční zkouškou již prošlo bez mála 200 zájemců na 14 termínech. Pilotní termíny distančních zkoušek jsme realizovali s velmi malou kapacitou tak, abychom předešli možným technickým výpadkům a zrušení termínu zkoušky dle článku VI. odst. 13 zkouškového řádu. Od té doby se nám podařilo navýšit kapacitu na aktuálních 12 účastníků naráz na jednom termínu. Nyní pracujeme na optimalizaci naší aplikace a procesů tak aby bylo možné co nejdříve certifikovat maximální počet 18 osob na jednom termínu zkoušky.

Největší obavy jsme měli v oblasti stability internetového připojení zkoušených, k našemu podivu však zatím nedošlo k výpadku internetového připojení v průběhu konání zkoušky ani u jednoho účastníka. Osvědčilo se nám konání zkoušky v uzavřené kanceláři například na pobočce, kde bývá velmi kvalitní internetové připojení.

Zkušenosti našich absolventů

Hned po tom, co jsme vypsali veřejné termíny se nám začali hlásit na distanční zkoušky zájemci z firem, se kterými jsme doposud ani nespolupracovali. Cítíme v této složité době zájem zůstat v bezpečí a neohrožovat sebe ani ostatní setkáváním se v uzavřených prostorech. Zároveň distanční zkoušky představují velkou časovou i finanční úsporu, protože odpadá cestování do města. Myslíme si, že pro většinu lidí je distanční zkouška první volbou a proto hodnotíme naši snahu zpřístupnit tuto možnost co nejdříve jako krok správným směrem. Je zde také velký tlak ze strany firem, pro které je klíčové opět nastartovat nábor nových zaměstnanců. Ať bude PES štěkat v příštích měsících jakkoliv, distanční zkoušky tím nejsou ohroženy a čas na jejich vykonání je neúprosný. A nyní odpověď účastníka zkoušky na otázku: „Jak hodnotíte distanční formu – jaké vidíte její plusy či mínusy?“

Zkoušku hodnotím v globálu kladně. Plusem je, že „kvůli pár desítkám minut“ nemusí zkoušený nikam dojíždět. To, je dle mého názoru zvlášť v tomto počasí plus. Známé prostředí jistě příznivě ovlivňuje i psychiku zkoušeného a snižuje případnou nervozitu. Největším úskalím se mi zdá fakt, že pokud dojde k výpadku internetového spojení, či někdo vstoupí do místnosti, bude zkouška ukončena a vyhodnocena jako neúspěšná.

Také Vám moc děkuji a chválím IT zpracování celého Vectoru (Team Vectoru, testy, příprava), vše je vyladěné, srozumitelné prostě skvělé a plně funkční.“ Milan Zeiner BSF Františkovy Lázně

Kapacita termínů

Když se dívám na vypsané termíny na stránkách VECTORU vidím jen do konce března 34 termínů s kapacitou 12 osob to je víc než 400 míst. Mnoho z nich je již plně obsazeno, stále se ale najdou volná místa asi na polovině vypsaných termínů. Postupně navyšujeme kapacitu a vyhlašujeme další termíny, aby se dostalo na všechny zájemce o zkoušku. Stále evidujeme většinu přihlášených na zkoušky, které máme vypsané jako prezenční. Podle aktuální situace ale nevypadá, že by směly v nejbližší době konat.

Poplatek za zkoušku

Cena za distanční zkoušku jsou stejná jako za prezenční zkoušku. Náš systém umožňuje jednoduchou změnu z prezenční zkoušky, kam je účastník již přihlášen, na distanční zkoušku, která se bude určitě konat. Vzhledem k jednotné ceně, nevznikají případné nedoplatky, ani přeplatky.

Přechodné období na pojištění

Zaznamenali jsme v poslední době také dotazy ohledně přechodného období na pojištění, které bylo prodlouženo do 31.5.2021. Dle našich informací se aktuálně žádné další prodlužování přechodného období neplánuje. Určitou paralelu můžeme vidět u realitních zprostředkovatelů. Realitní makléři musejí podle zákona změnit živnost z volné na vázanou. Pokud to neudělali nebo neudělají, oprávnění k poskytování realitního zprostředkování ve volné živnosti volné jim 3. března zanikne. Přestože i v tomto případě realitních zprostředkovatelů byla snaha o prodloužení termínu do konce roku, legislativně to již nelze zvládnout. Podobně je tomu i v případě zkoušek na pojistné produkty. Zbývají tedy už jen 3 měsíce!

Závěr

Očekáváme, že distanční zkoušky se velice rychle zařadí do běžné praxe a to umožní producentům i zprostředkovatelům opět plynule dělat nábor nových zaměstnanců bez komplikací. Drobná nejistota zkoušejících po prvních zkušenostech opadne, stejně jako u zkoušených.




Následné vzdělávání na úvěry aktualizováno (15.2.2021)

nasledné vzdělávání na úvěry

Oblast následného vzdělávání je důležitým tématem pro všechny zprostředkovatele finančních produktů. Od roku 2019 nabízíme doškolovací kurz v oblasti spotřebitelských úvěrů a od loňského roku také v oblasti investic a pojištění. Nyní jsme aktualizovali náš původní úvěrový kurz Úvěry v kostce o legislativní i jiné změny, které proběhly a přidali jsme další novinky.

Zákon č. 257/2016 Sb., o spotřebitelském úvěru uvádí povinnost zprostředkovatelů si odborné znalosti a dovednosti udržovat. Konkrétní požadavky však nejsou stanoveny a je na každém zprostředkovateli jak splnění této podmínky doloží, tedy stejně jako v oblasti investic. My všem našim klientům doporučujeme absolvovat alespoň 1x ročně online kurz k zopakování odborných znalostí a dovedností. Ke splnění této podmínky lze využít právě tento náš aktualizovaný online kurz: Následné vzdělávání na úvěry.

 

Tento kurz je připraven pro všechny zprostředkovatele spotřebitelských úvěrů k procvičení a připomenutí základních znalostí z oblasti distribuce spotřebitelských úvěrů. Kurz je určen všem zájemcům, kteří chtějí rozvíjet své vzdělání v oblasti úvěrování a také se dozvědět o zásadních novinkách.

Kurz je zakončen testem a po úspěšném absolvování od nás získáte elektronický certifikát. Některé společnosti využívají tento online kurz k udržování odborných znalostí a dovedností svých poradců. Absolvování kurzu nenahrazuje vykonání odborné zkoušky u akreditované osoby.

Kurz je pro vás vhodný pokud máte absolvovanou jednu z těchto zkoušek:

  • ZSU-ABC – Souhrnná zkouška pro všechny skupiny úvěrů (180 min)
  • ZSU-JNB – Úvěr jiný než na bydlení (120 min)
  • ZSU-VAZ – Vázaný spotřebitelský úvěr (90 min)
  • ZSU-BYD – Úvěr na bydlení (120 min)



Článek: Zkoušky odbornosti online? Ano! (2.2.2021)

Včera vyšel na serveru poradci-sobe.cz článek Petra Zámečníka na téma distančních certifikací. Téma online zkoušek je velmi aktuální vzhledem k nepříznivé epidemické situaci. Pohled na věc v nezávislém článku komentují jen 3 velké akreditované osoby, které se distančním zkouškám věnují naplno.

Hlavní výhody distančních certifikací u VECTORU:

  • Ceny za distanční zkoušky jsou stejné jako za prezenční certifikace.
  • Není třeba instalovat speciální software.
  • Distanční zkoušky provádíme ve všech sektorech (16 typů certifikací).
  • Na distanční termín nemusím cestovat do města a mám jistotu že se termín bude konat.
  • Termíny se rychle plní, pokud máte zájem dejte nám vědět co nejdříve.

Plné znění článku najdete zde: Zkoušky odbornosti online? Ano!




Vyhodnocení úspěšnosti odborných zkoušek za 4. kvartál 2020 (1.2.2021)

Vyhodnocení úspěšnosti odborných zkoušek za 4. kvartál 2020

Česká národní banka opět zveřejnila vyhodnocení úspěšnosti odborných zkoušek za čtvrtý kvartál roku 2020. Data od ČNB jsme pro vás upravili do přehledné formy a přidali jsme naše výsledky. Reportovaná čísla stále ovlivňuje situace ohledně koronavirové pandemie. Aktuálně je omezeno veškeré konání prezenčních zkoušek a nově nabízíme možnost složit certifikační zkoušku formou distanční certifikace.

Pojištění

Přestože závěr roku se nesl ve znamení zpřísňování protiepidemických opatření, za čtvrtý kvartál stihlo zkouškami na pojištění pojít celkem 9 745 účastníků. U zkoušky uspělo pouze 66 % z nich. Úspěšnost účastníků VECTOR Certifikace byla o 13 % vyšší a to 79 %.

Investice

Na investice bylo vydáno jen 728 zkouškových testů s úspěšností 63 %, naše úspěšnost v rámci VECTOR Certifikace byla o 3 procentní body vyšší a to 63 %. V sektoru investic úspěšnost zkoušek kolísá okolo hranice 50 %. V sektoru investic neočekáváme zásadní nárůst zájemců o zkoušky protože platnost osvědčení není zákonem omezena. Doporučujeme ale všem aktivním zprostředkovatelům alespoň jednou za rok absolvovat náš doškolovací kurz: Následné vzdělávání na investice.

Úvěry

V sektoru spotřebitelských úvěrů prošlo certifikacemi za poslední kvartál 949 osob s úspěšnosti 76 %. Úspěšnost v rámci VECTOR Certifikace byla o 3 % vyšší a to 79 %. V sektoru úvěrů také neočekáváme zásadní nárůst zájemců o zkoušky protože platnost osvědčení není zákonem omezena. Doporučujeme ale všem aktivním zprostředkovatelům alespoň jednou za rok absolvovat doškolovací kurz. Náš kurz Úvěry v kostce v nejbližší době projde aktualizací.




ČNB: Stanoviska k regulaci finančního trhu (29.1.2021)

V rámci dohledu nad finančním trhem Česká národní banka poskytuje účastníkům finančního trhu podporu při řešení nejasných otázek s cílem usnadnit plnění povinností, které jim předpisy na finančním trhu ukládají, a tak předcházet porušování těchto předpisů.

Na stránce naleznete mimo jiné vyjádření k těmto otázkám:

  • Musí pracovníci a vázaní zástupci obchodníka s cennými papíry a investičního zprostředkovatele a pracovníci vázaného zástupce složit odbornou zkoušku podle ZPKT v případě, kdy budou distribuovat pouze doplňkové penzijní spoření a nebudou poskytovat investiční služby? Stanovisko
  • Jak bude Česká národní banka posuzovat případy, kdy v důsledku krizových opatření spojených s COVID-19 nemohou osoby vykonat odborné zkoušky pro distribuci pojištění v souladu se zákonem č. 170/2018 Sb., o distribuci pojištění a zajištění? Stanovisko
  • Jaký doklad o absolvování „vhodného vzdělávání nebo vhodné praxe“ pro distribuci zajištění podle § 56 odst. 4 ZDPZ je třeba předkládat při registraci samostatného zprostředkovatele (SZ) nebo vázaného zástupce (VZ)? Stanovisko

Kompletní stanoviska a další otázky naleznete na stránce: Stanoviska k regulaci finančního trhu




Distanční certifikace začínají (25.1.2021)

Po dlouhém období bez možnosti konání termínů certifikačních zkoušek máme řešení pro všechny zájemce o složení odborných zkoušek. Jedná se o distanční certifikace, tedy možnost vykonat certifikaci přes internet ze svého domova nebo kanceláře.

Distanční certifikace probíhají online a budete potřebovat 2 elektronická zařízení (např. počítač a mobil), uzavřenou místnost, kde vás nebude nikdo rušit a rychlý internet. Na svém počítači skládáte online test, podobně jako když se připravujete na zkoušky a zároveň jste připojeni na videokonferenci s komisaři, kteří budou dohlížet na průběh zkoušky.

Celý postup distančních certifikací máme podrobně popsaný na našich stránkách: Distanční certifikace

Nemusíte se bát techniky, před termínem certifikace obdržíte odkaz na videokonferenci, kde si vyzkoušíte vše jako u zkoušky. Před začátkem zkoušky také budete komunikovat s komisaři nebo administrátory, kteří vás zkouškou provedou.

Máme vypsané termíny distančních certifikací na následující týdny a dle poptávky budeme postupně přidávat další termíny.




Aktuální situace – ohledně termínů zkoušek dle vládních nařízení (14.1.2021)

Vzhledem k stále trvajícím vládním nařízením a tím souvisejícím omezením v konání vnitřních akcí budeme nuceni přesunout všechny termíny zkoušek vypsané na měsíc únor 2021 na pozdější termíny. Pokud to situace umožní jsme připraveni v únoru vypsat uzavřené termíny pro 9 osob na všechny typy zkoušek dle jednotlivých stupňů protiepidemického systému PESStupeň 3, znamená vnitřní hromadné akce do 10 osob. V tomto případě je možné certifikovat maximálně 9 osob najednou, 1 osoba je zkušební komisař. Při těchto omezeních je možné certifikovat pouze vážné zájemce o zkoušku a vzhledem k vyšším nákladům na zkoušku je i cena pro účastníka vyšší. Tzn. dle platného ceníku který naleznete na našich webových stránkách dle typu certifikace.

Stále platí náš plán konání certifikačních zkoušek v režimu vládních rozvolňování dle stupně PES.

Distanční certifikace

V těchto dnech intenzivně pracujeme na zprovoznění systému distančních certifikací. Pro distanční certifikaci budete potřebovat 2 elektronická zařízení (například počítač a mobil), která budou sloužit ke složení online testu a pro komunikaci se zkušebními komisaři. Více informací o distančních certifikacích budeme zveřejňovat v následujících dnech. 
Pokud máte již nyní zájem o distanční certifikace, obraťte se na podpora@vectorcertifikace.cz